Finanssektoren trusselsvurderes for første gang

Publiceret 30-08-2018

Center for Cybersikkerhed har for første gang foretaget en trusselsvurdering af den finansielle sektor og dens risiko for cyberangreb. Finans Danmark er enig i vurderingen og understreger, at de danske banker generelt er godt rustet til at modstå angreb

Trusselsvurderingen beskriver den generelle cybertrussel inddelt i forskellige kategorier: cyberkriminalitet, cyberspionage, cyberaktivisme, cyberterror m.m.

”Center for Cybersikkerhed konkluderer, at truslen fra cyberkriminalitet og cyberspionage mod den danske finanssektor er meget høj. Det er helt klart et billede, vi kan genkende. I takt med at bankernes systemer bliver stærkere, bliver de cyberkriminelles metoder fortsat mere avanceret, og det kræver, at vi hele tiden følger med. Samtidig kan vi se, at trusselsvurderingen er noget lavere, når det kommer til fx cyberaktivisme og cyberterror,” lyder det fra digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.

Trusselsvurderingen beskriver den generelle cybertrussel mod den danske finansielle sektor, baseret på nordiske og internationale eksempler på cyberangreb sammenholdt med viden om trusselaktørernes kapacitet og intention.

Bankerne opruster

Den danske finanssektor er en vigtig del af dansk infrastruktur, stabilitet og økonomi. Finans Danmark har tidligere selv lanceret otte konkrete forslag til at styrke cybersikkerheden i Danmark.

Og den danske finanssektor har i de forgangne år oprustet med en række aktiviteter for at imødegå cybertruslen, herunder oprettelse af en særlig nordisk Finans CERT, der deler oplysninger om cybertrusler m.v. på tværs af de nordiske banker m.fl. og igangsættelse af en række aktiviteter for at øge robustheden overfor cyberangreb i regi af Finansielt Sektorforum for Operationel Robusthed (FSOR) i Nationalbanken.

”Der er ingen tvivl om, at kriminalitet rettet mod banker og bankkunder via internettet vokser. Derfor arbejder vi også løbende på at sikre de IT-systemer og den betalingsinfrastruktur, som håndterer blandt andet netbank, NemID og betalingskort, for at minimere svindel og uretmæssige overførsler. Men også med at informere danskerne om sikker adfærd på nettet i forhold til betalinger og koder,” siger Michael Busk-Jepsen og slutter:

”Vi er generelt rigtig godt rustet til at modstå angreb i den finansielle sektor – og med denne konkrete trusselsvurdering, kan vi nu blive endnu bedre til at målrette vores indsats.”

Stine Luise Goll

Presse- og Kommunikationschef