Det tager længere tid at sælge lejlighed i København

Publiceret 08-07-2019

Lejlighedsejere I København skal væbne sig med lidt større tålmodighed, hvis de har en bolig til salg. Særligt i Nordhavn og København SV ligger boligerne længere på markedet. Det viser nye tal fra Finans Danmark.

Ejerlejligheder i København står i gennemsnit til salg i ca. 4,5 måneder. Det er omtrent 6 uger længere end for et år siden. Nordhavn og København SV er de bydele i København, hvor udbudstiderne er steget markant.

”Det er især lejlighedsejere i Nordhavn og København SV, som mærker, at det tager længere tid at få deres boliger solgt. Til gengæld sælges ejerlejligheder på Østerbro og i København K med stort set samme hastighed som for et år siden,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og Ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Ejerlejligheder i Nordhavn og København SV har i gennemsnit stået til salg i omkring syv måneder. I København SV er udbudstiden fordoblet det seneste år, og i Nordhavn er udbudstiden steget med næsten 70 pct. i samme periode.

”De længere udbudstider skal ses i lyset af, at der bygges og sættes mange nye boliger til salg. Samtidig betyder det høje prisniveau, at færre købere kan være med,” siger Peter Jayaswal.

De gennemsnitlige udbudspriser i Nordhavn er de højeste i København. Her står en gennemsnitlig lejlighed på 85 kvadratmeter til salg til 5,1 mio. kr. I København SV koster en lejlighed på tilsvarende størrelse i gennemsnit 4,3 mio. kr. Til sammenligning er den gennemsnitlige pris på en lejlighed på 85 kvadratmeter i Københavns Kommune 4,1 mio. kr.

Hent statistikken.

Kristine Racina