Konverteringsbølgen ruller videre: Danskerne har i juli indhentet knap 49.000 lånetilbud på realkreditlån

Publiceret 12-08-2019

Danskernes lånelyst er den højeste siden starten af 2015

De danske realkreditinstitutter gav i juli knap 49.000 lånetilbud til boligejere og virksomheder, og det er det højeste siden 2015. Det er særligt lånomlægninger og tillægslån, danskerne efterspørger. Det viser Finans Danmarks nye tal for lånetilbud.

“De mange lånetilbud afspejler den kæmpe interesse, der er for at konvertere, og som betyder, at rigtigt mange danskere kan se frem til at få en endnu lavere rente på deres realkreditlån,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

En opgørelse over ekstraordinære indfrielser til 1. oktober 2019 viser, at omkring 60 pct. af alle indfriede realkreditlån har en rente på 2 pct. Samtidig har mange nye realkreditlån en rente på 1 pct.

For et gennemsnitligt fastforrentet lån med afdrag på 1 mio. kr. til en boligejer vil en konvertering fra to pct. til en pct. betyde, at man kan få en månedlig ydelse, der er ca. 130 kr. lavere efter skat. Samtidig afdrager man 400 kr. mere om måneden på det nye lån. Og allerede efter ca. tre år vil omkostningerne ved konverteringen være tjent hjem. For boligejere, der konverterer fra et lån med en højere kuponrente, vil besparelserne være endnu større.

“Fordelene ved en konvertering afhænger af flere individuelle forhold, bl.a. hvor lang tid, man har tænkt sig at bo i sin nuværende bolig, og hvor meget gæld man har tilbage. Derfor er det altid en god idé at kontakte sin bank eller realkreditinstitut for at høre om mulighederne,” siger Ane Arnth Jensen.

Camilla Thorning

Pressechef