Lånetilbud giver tidlig temperaturmåling på realkredit- og ejendomsmarkedet

Publiceret 12-03-2019

Når en kunde får et lånetilbud fra et realkreditinstitut, ender det som regel med, at kunden efterfølgende også vælger et realkreditlån. Det seneste år er der for hver 100 lånetilbud blevet optaget 97 nye realkreditlån. Finans Danmarks opgørelse over lånetilbud til realkreditlån er dermed et af de bedste pejlemærker for danskernes faktiske lånelyst og temperaturen på boligmarkedet.

Da langt de fleste lånetilbud ender med et realkreditlån, er antallet af lånetilbud en ret præcis indikator for, om der bliver optaget flere eller færre lån. Opgørelsen af lånetilbud bliver offentliggjort før selve udlånstallene.

”Selvom det ikke er alle lånetilbud, der benyttes, er det meget tæt på. Vi har derfor ret tidligt en god idé om udlånsvæksten i Danmark. Den tidlige indikation er bl.a. interessant, fordi de fleste danskere tager et realkreditlån til deres ejendom eller bolig i Danmark. Dermed er låneaktiviteten også en god retningspil for, hvordan det går på boligmarkedet,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

De senere år er forskellen mellem antallet af lånetilbud og nye lån blevet mindre sammenlignet med tidligere. For ti år siden var det 300.000 lånetilbud mod 233.000 nye lån. I 2018 blev der samlet set givet knap 213.000 lånetilbud, mens der blev optaget 207.000 nye realkreditlån.

Finans Danmark offentliggør antallet af lånetilbud i begyndelsen af måneden, og det er et par uger før de tidligste tal for det faktiske realkreditudlån. Næste gang lånetilbuddene offentliggøres er 10. april 2019.

Carsten Brink