Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

NemID (Kommende MitID)

NemID blev i 2010 lanceret som en fælles elektronisk identifikationsløsning. I takt med at stadig flere offentlige og private virksomheder nu udbyder tjenester på nettet, er behovet for, at brugere kan identificere sig og bekræfte sin identitet på nettet, steget.

Som en sikker og nem identifikations- og autentifikationsløsning kan NemID både benyttes som login og som digital signatur. 

Ved brug af NemID kræves brugernavn, adgangskode og en engangskode – altså noget man husker, og noget man har. Med denne to-faktor løsning kan login ske fra alle computere og mobile enheder. Dermed er NemID som digital signatur en sikker, let tilgængelig og brugervenlig løsning.

I marts 2017 blev det besluttet at videreføre NemID i et nyt navn efter det kommende udbud. NemID bliver til MitID.

En unik løsning

• Bag udviklingen af NemID ligger en aftale mellem den offentlige sektor og bankerne.
• Mere end 400 godkendte private virksomheder er foruden den offentlige sektor og bankerne i dag en del af NemID-fællesskabet.
• Der er 4,9 mio. NemID i Danmark per februar 2017.
• Der har i alt været 3,96 mia. transaktioner i perioden 1.5.2010 – 28.02.2017.
• Aftalen om at bruge NemID bredt gør løsningen til et genkendeligt produkt for brugerne.
• En fælles løsning sikrer brugervenlighed.
• NemID er udviklet af Nets DanID for det offentlige og bankerne som en fælles løsning for borgerne.

Høj brugervenlighed
  • Engangskoden til NemID leveres enten på et nøglekort i kreditkortstørrelse eller via en nummerviser, der kan sidde sammen med nøglerne. NemID er derfor nem at have med på farten.
  • NemID er det samme login alle steder. Uanset om man vil bruge sin netbank eller kommunens online selvbetjening; og uanset om man skal hente årsopgørelsen fra SKAT, åbne breve i e-Boks eller ordne forsikringer. Måden, man logger ind på, er fuldstændig den samme.
  • NemID blev i 2014 lanceret i en udgave, der gør det muligt at anvende NemID på mobile enheder.
  • Som denne figur viser, har 82% af de danskere, som kender til NemID, tillid til løsningen

undefined

Kilde: NemID imagemåling 2016

En sikker løsning

• NemID bygger på en såkaldt to-faktor løsning: noget man husker (brugernavn og adgangskode) og noget man har (engangskoden udleveret på nøglekort eller som nummerviser).
• For at misbruge ens NemID skal en it-kriminel både opsnappe adgangskoden og have fat i nøglekortet. Dermed er NemID meget bedre beskyttet mod indbrudstyve og hackere end mange andre løsninger, der kun er beskyttet af en adgangskode.
• Kriminalitetsbilledet ændrer sig konstant, og sikkerheden omkring NemID tilpasser sig denne udvikling.
• To-faktor løsningen giver en god og konstant beskyttelse. Desuden kontrolleres og udvikles der hele tiden på den øvrige sikkerhed rundt om NemID.
• Som med andre digitale løsninger kan der dog være risiko for nedbrud ved f.eks. opdateringer*.
NemID er undervejs blevet opdateret med nye services, der skal sikre at NemID kan modstå forskellige former for angreb mod den centrale løsning. Men også løsninger, der skal reducere effekten af phishing angreb mod NemID-brugerne, er blevet implementeret.

Lykkes det alligevel hackere at franarre brugerne deres NemID informationer, er der indført procedurer, der skal sikre, at der hurtigt kan gribes ind, så evt. misbrug reduceres mest muligt.

NemID tilfører værdi til samfundet

• Med NemID er udbudte tjenester tilgængelige på nettet døgnet rundt. Derfor kan brugerne frit vælge, hvornår de vil besøge banken, bestille tid hos lægen og så videre.
• Med NemID bruger virksomhederne og det offentlige mindre tid på administrative processer (opkald, indtastning etc.), og løsningen sikrer således mere effektive arbejdsgange.
• NemID er en fordel for forskellige digitale løsninger, fordi det er blevet en løsning, som brugerne vil og kan benytte.

NemID i et internationalt perspektiv

• Ikke alle digitale ID-løsninger kan som NemID bruges ved både offentlige og private virksomheders tjenester på nettet.
• NemID er en gennemtestet og succesrig løsning i Danmark på linje med løsninger i de øvrige nordiske lande.
• Den store vilje til innovation i Danmark er en af grundene til, at udviklingen og implementeringen af en fælles ID løsning har været mulig.

NemID styrker digitaliseringen i Danmark
  • NemID har styrket udviklingen af digitale løsninger på tværs og skabt potentiale for at udvikle nye digitale løsninger, som brugerne har nem adgang til.
  • Målet med NemID var 2,7 mio. brugere ved udgangen af 2014. I februar 2017 havde 4,9 mio. danskere allerede oprettet sig og benyttet NemID**. Dermed er en stor del af danskere over 18 år brugere af en digital løsning.
NemID i netbanken
  • Mens 71% af NemID-brugerne associerer NemID med log-in på offentlige hjemmesider, associerer 90% af NemID brugerne NemID med login i netbanken. Dermed kender flest brugere NemID fra netbanken***.
  • Som nedenstående graf viser, gennemføres størstedelen af alle transaktioner med NemID i netbanken:

Samlede antal transaktioner siden maj 2010:

 undefined

Kilde: Nets

Kilde: www.nemid.nu

** Kilde: Nets.

*** MEC Analytics & Insights, NemID imagemåling 2016.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

Læs mere om NemID og NemKonto

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

temp-bookmark

Finans Danmark er interesseorganisationen for banker og realkredit i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser og danske filialer af udenlandske banker.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde